woensdag 5 maart 2014

Het huis zinkt harder dan ik aflossen kan

Nee, dit is gaat niet over de nieuwste hit van BLØF, maar dit gaat over de daling van de WOZ waarde. Ook bij ons heeft de gemeente zo'n 5% van de woningwaarde afgehaald. En zoals je aan de grafiek hieronder ziet, gaat die daling van onze woningwaarde veel harder dan ik kan aflossen. Ons huis zal voorlopig dus nog wel een tijdje onder water staan.


Gevolg: een extra reden om voorlopig geen verhuisplannen te hebben.
Ander gevolg: dalende OZB en dalende eigenwoningforfait. Maarja, de overheid weet dit prima te compenseren door onder andere de eigenwoningforfait van 0.6% naar 0.7% te laten stijgen.

Dus eigenlijk is er weinig gebeurd, behalve dan dat ik mijn grafiekje heb kunnen bijwerken.

4 opmerkingen:

  1. Hier dezelfde ervaring... Een gat van ruim 40.000 euro tussen beiden... Ik ben alleen benieuwd wat nu de marktwaarde is, zouden we onze huis nu verkopen. Dat lijkt me wat reëler vergelijken. Maar uiteraard heb ik geen zin om aan zo'n taxatie geld uit te geven omdat ook wij voorlopig niet gaan verhuizen. Ik hou mezelf maar voor dat het aflossen sowieso door gaat en de daling van de huizenprijzen hopelijk snel minder hard gaat of stagneert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O help, dit was het verschil vorig jaar. Het is nu zelf 65.000 euro! Ik zag aflossen, aflossen, bijstorten (in de spaarpolis).

      Verwijderen
  2. Tja, dan maar de lotto winnen hè? En ja, gemeente belastingen zullen wel omhoog gaan, het moet toch ergens van betaald worden? Alleen de zgn. armlastige krijgt een vrijstelling maar hebben tegelijkertijd wel een grotere tv dan ik thuis heb staan....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier sinds vorig jaar niet meer onder water en met de nieuwe WOZ ook niet. We blijven aflossen. Elk stukje huis dat we hebben afbetaald is van ons en niet meer van de bank. Ik heb sowieso een hekel aan schulden, dus ook aan onze hypotheekschuld.

    BeantwoordenVerwijderen