maandag 29 september 2014

eerste echte aflossing

Ondertussen heb ik weer 2000,- bij elkaar gespaard, maar het jaar is nog niet voorbij, dus ik kan niet nog eens een bedrag op de spaarhypotheek storten, omdat ik anders niet optimaal de bandbreedte benut.
Ik zou dit bedrag kunnen aflossen op mijn aflossingsvrije hypotheek. Als ik corrigeer voor hypotheekrenteaftrek levert me dat bijna 3% rente op. Dat valt wel tegen na investeringen van rond de 6%. Dus is het tijd om wat alternatieven te overwegen.

  • depositorekening. De hoogste rente voor een 10 jaars deposito is op dit moment 3,2%. Dit is meer dan de hypotheek, en bovendien ben ik het geld maar 10 jaar kwijt, en niet voorgoed. Van de andere kant is het een hoop gedoe voor slechts 0,2% extra, oftewel 4,- per jaar. Bovendien zou ik dan wederom een deal met een bank aangaan, terwijl ik met aflossen juist minder van een geldschieter afhankelijk wordt. Dit gaat het dus niet worden. Deze optie is wellicht een idee over een paar jaar, als de rente weer wat hoger is.
  • investeren in woningverbeteringen. Op dit moment is alles goed geïsoleerd, en verstoken we 1700kWh en 1100m^3 gas per jaar. Ik mag niet klagen. Zonnepanelen ga ik nog niet aan beginnen, omdat ik in de komende jaren ons dak wil vervangen. Deze optie valt dus ook af.
  • investeren in duurzame fondsen. Steeds vaker zie ik fondsen voorbij komen, zoals meewind. Op verschillende plekken lees ik ook over de onzekerheid van deze fondsen. Voor die paar procentjes rente ga ik geen extra risico lopen.
  • crowdfunding: ik hoor hier positieve verhalen over, en de rente is behoorlijk goed. Ik wil dit zeker een keer gaan proberen, maar op dit moment vind ik zekerheid iets belangrijker.
Dus wordt het aflossen op de aflossingsvrije hypotheek. Eindelijk gaat er een minuscuul knikje komen in de rode lijn van de grafiek hiernaast, en ga ik mijn hypotheekschuld daadwerkelijk kleiner maken. Dit gaat me ongeveer 60,- op jaarbasis schelen. Hoeft de overheid mij 40,- per jaar minder HRA te betalen. Na al mijn krenterigheid naar de overheid mag dit wel een keer. Zo profiteer jij als lezer ook een keer van mijn zuinigheid!

zie ook:

2 opmerkingen:

  1. Eindelijk iemand die ook het onderhoud van zijn/haar huis aanpakt. Een huis met goed onderhoud en helemaal hypotheek vrij is een heerlijk onafhankelijk vrij gevoel,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, dank je wel!!!
    Hanna

    BeantwoordenVerwijderen