donderdag 18 september 2014

Eindelijk aangedurfd: een andere energiemaatschappij

Van veel mensen hoorde ik dat ze elke jaar van energiemaatschappij wisselen om steeds de goedkoopste aanbieding te hebben en om bovendien steeds welkomsbonussen op te strijken. Ik heb het tot vandaag nooit aangedurfd. Enerzijds omdat ik nog niet zo'n goed inzicht in ons verbruik had, en anderzijds omdat ik bang was voor de administratieve rompslomp. Maar tegenwoordig is wisselen net zo makkelijk als wisselen van zorgverzekeraar, dus waarom niet.

Dan komt de vraag hoe je aan een goedkoop abonnement komt. De deurverkopers heb ik in ieder geval nooit geloofd dat ze goedkoop zijn. Ik heb een keer gehad dat zo'n vrouw aan de deur kwam met een "uniek" goedkoop aanbod. Toen ik haar onze energierekening liet zien zei ze: "oh, hier kunnen wij niet aan concurreren, fijne dag verder!". Ik verbaasde me over het feit dat hun aanbieding dus helemaal niet zo goed was, maar ook over de eerlijkheid van haar om het toe te geven.

Van energievergelijkingssites werd ik ook niet veel vrolijker: elke site geeft een andere "beste" maatschappij, en het blijft natuurlijk ge vraag of het allemaal precies klopt. Gelukkig zijn er het laatste jaar initiatieven over collectieve stroominkoop van consumentenorganisaties, zoals Vereniging Eigen Huis en de consumentenbond. Ik heb niet gekozen voor de aanbieding van VEH, omdat ze hier erg veel reclame voor hebben gemaakt (en wie mag dat allemaal betalen? juist, wij). En bovendien vind ik dat VEH bij zijn kerntaak moet blijven. Huurders mochten hij hen immers ook stroom afnemen. Uiteindelijk het ik gekozen voor de aanbieding van de consumentenbond. Dus als het goed is gaan we dit jaar 212,- besparen op energie. Het zal mij benieuwen.

zie ook:



1 opmerking:

  1. Ik heb ook meegedaan met dat collectief, ik ga nog vergelijken op vergelijkingssites en dan kijken of dat collectief echt gunstig is. Het zal fijn zijn om er weer op te kunnen besparen!

    BeantwoordenVerwijderen