dinsdag 13 januari 2015

Mijn ervaring met Adsense

Na een jaar bloggen krijg ik eindelijk de eerste uitkering van google adsense van E70,- op mijn rekening gestort. Tijd om adsense te evalueren.



Het duurde best lang voordat mijn blog geaccepteerd werd, want blijkbaar moet je eerste voldoende content op de blog hebben staan. Vervolgens heb ik een paar maanden geen reclames gehad doordat de instelling van blogger niet goed werkte.
Over de maanden dat de reclames wel werkten, verdiende ik ongeveer 7,- per maand. Ik heb geen idee of het veel of weinig is. Ik zou er bijvoorbeeld mijn telefoonabonnement van kunnen betalen, dus ik zou kunnen zeggen dat ik nu gratis bel. Het is natuurlijk geen vetpot, maar ik hoef er nagenoeg niets voor te doen. Alleen in het begin had ik wat werk met wat instellingen enzo, en daarna druppelt het geld binnen.
Hoewel de reclames mij niet tot last zijn, heb ik de reclames nog niet aangezet op dit nieuwe blog. Ik vraag me af of het niet storend is op de pagina. Ik weet dat je niet betaald krijgt per kijker, maar alleen als iemand daadwerkelijk op een link klikt. Toch ben ik benieuwd naar de gemiddelde omzet.
Wat blijkt? Ik heb maandelijks zo'n 10.000-15.000 lezers. Per 20 lezers verdien ik dus 1 cent. Dus in ruil voor 1 cent, moeten 20 lezers een reclame aanzien.
Bovendien is het niet zomaar reclame: aangezien de meeste blogs van mij over geld gaan, gaan de meeste reclames over de verleiding om geld te lenen. Op deze manier geeft dit blog een beetje tegenstrijdige adviezen.
Ten slotte is er nog een lachende derde bij adsense: google zelf. Volgens deze link verdient de blogger slechts 68% van de totale reclame inkomsten. De overige 32% steekt google in zijn zak. Dus eigenlijk leveren de reclames op mijn blog ongeveer E10,30 op, waarvan google E3,30 krijgt, en ik E7,-. Daar is niet zoveel mis mee, immers geeft google gratis de ruimte om een blog op te zetten, en daar mogen ze best wel iets voor terug hebben.

Maar toch ga ik me eens bezinnen of ik nog wel reclames wil hebben. Ik ben van mening dat de advertentiemarkt op internet volledig uit de hand is gelopen, met irritate pop-ups en bijbehorende pop-up-blokkers. Het wordt hoog tijd voor een nieuw verdienmodel op internet, de vraag is alleen wat.

Overigens heb ik geen idee of de zoekmachines van google dit bericht lezen. Achja, ze doen maar...

------------------------
ondertussen heb ik Adsense vaarwel gezegd. Zie alternatief voor Adsense gevonden

4 opmerkingen:

  1. ik heb ze wel op mijn blogs staan.... Ik betaal er de hostingkosten voor Positief Besparen van en als ik een give away organiseer doe ik dat ook via die weg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, voor de adsense inkomsten hoef je niet te bloggen. Ik denk dat het jezelf bewust maken van je eigen inkomsten en uitgaven door erover te bloggen veel meer opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op een van mijn website, http://debestekoffievan.nl, heb ik ook AdSense advertenties staan, voornamelijk om hosting-kosten te dekken. Kleine tip: wanneer je inlogt bij AdSense kun je aangeven welke advertenties wel en niet getoond mogen worden. Je zou bijvoorbeeld alle geldleningen kunnen uitschakelen daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Binnenkort verwacht ik mijn 3e A.dsen.se betaling binnen een jaar. Er zit dus schot in de zaak. Maar ik ga er ook opnieuw naar kijken. Er zijn zoveel meer (aantrekkelijker) mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen