vrijdag 22 mei 2015

Vredesverdrag wielrenner versus andere weggebruikers.

Na mijn (gelukkig pijnloze en schadeloze) aanrijding van vorige week, zit ik weer met veel plezier op mijn fiets. Automobilisten zullen altijd gevaarlijk zijn, maar ik zal altijd willen blijven fietsen.

Dus wordt het misschien tijd om tot verzoening te komen. Vandaar dit vredesverdrag tussen mij en de automobilisten om me heen.

Beste automobilist, zou je zo vriendelijk willen zijn om je aan de volgende regels te houden:
  • Niet meer "sportief remmen" vlak voordat je een voorrangsweg (met mij erop) nadert. Ik kan vaak niet door de spiegelende ruiten kijken, dus ik heb geen idee of je mij gezien hebt. Ik kan er niet op gokken dat je alsnog op het laatste ogenblik gaat remmen. Dus mijn vriendelijk verzoek: rij met gepaste snelheid naar haaientanden toe, zodat ik niet verschiet. Snelheid minderen zorgt er vaak voor dat je achter mij door kunt rijden zonder helemaal stil te hoeven staan. Dit scheelt tijd en brandstof.
  • Ik vind het geweldig als je me voorrang wil geven terwijl je zelf op een voorrangsweg rijdt. Natuurlijk vind ik dit een schitterend gebaar. Helaas kan ik vaak slecht zien of je mij voorrang wil geven, of dat je de weg aan het zoeken bent, of dat je bent flauwgevallen. Daarom moet ik voor de zekerheid toch afremmen. Tegen de tijd dat ik zeker weet dat ik voorrang heb gekregen, ben ik al al mijn snelheid verloren. In de meeste gevallen was het beter geweest dat je met volle snelheid voorrang had genomen, zodat ik met een beetje snelheid verminderen achter je door kon schieten.
    Dus mijn voorstel: als je me voorrang wilt geven, sein dan even met je koplampen. Dan kan ik direct door en zijn we allebei sneller weg. Als dit allemaal te ingewikkeld is: gewoon voorrang nemen, no hard feelings, ik pas me wel aan. 
  • Let heel erg op bij rotondes: ik ben hier hier erg slecht zichtbaar. Niet alleen is het voor je lastig om me te volgen: voor mij is het pas heel laat te zien of je de rotonde gaat verlaten of niet. Het probleem wordt erger doordat veel van je collega's geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde.
    Mijn vriendelijk verzoek: geef met richtingaanwijzers zo vroeg mogelijk aan dat je de rotonde gaat verlaten, zodat ik hierop kan anticiperen. Richting aangeven vergroot de doorstroom van het verkeer aanzienlijk.
  • Voor vrouwen in een stationcar: óf je leert om te rijden in de auto die je waarschijnlijk van je man hebt geleend, óf je koopt een eigen boodschappenkarretje, óf laat de auto gewoon staan. Jullie zijn een gevaar op de weg! (ik weet het: erg stigmatiserend, maar helaas wel vaak waar)
Mijn plichten:
  • Ik zal me aan de regels houden, inclusief bellen en richting aangeven.
  • Mocht je niet aan de regels houden: ik zal niet gaan schelden, middelvinger opsteken, je auto beschadigen. Ik zal een heer blijven.
  • Ik ga goed gedrag van een automobilist rijkelijk belonen. Meestal zal dit met een knipoog of een glimlach zijn, als ik meer tijd heb zal ik zelfs mijn had opsteken of zwaaien.
  • Als je me niet kan passeren omdat er weinig zicht is, dan zal ik je adviseren wanneer je me het beste kan passeren.
  • Als ik wil passeren zal ik niet opdringerig doen. Ik begrijp dat kinderen en bejaarden minder technisch zijn op de fiets. 
  • Fietsers die een beetje naar rechts gaan om mij door te laten zal ik belonen met een vriendelijk "dankjewel".
Ik geef toe, het lijstje voor automobilisten is langer dan mijn lijstje. Zijn er nog andere dingen waarmee ik de automobilist en andere weggebruikers van dienst kan zijn? Suggesties zijn welkom!

zie ook:
De autoterrorist eist eerste aanslag op
wieler-terrorisme

3 opmerkingen:

  1. ... inderdaad heel stigmatiserend, die opmerking over vrouwen... spiegelen de ruiten van stationwagens meer dan die van de sportief afremmende auto's...??

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verdragen zijn er om geschonden te worden, maar als je inzet als fietser is om toch je rechtvaardigheidsgevoel te halen t.o.v. wat blik kom je op termijn toch bedrogen uit. Laat het niet zo ver komen, gebruik die adrenaline ergens anders voor. Ben benieuwd welke robot ik nu krijg, pizza's, cannelloni, pasta's, wijnen, taart of hamburgers etc.?

    BeantwoordenVerwijderen