donderdag 28 mei 2015

WhatsApp zonder smartphone

Ik ben meestal laat met nieuwigheidjes. Zo had ik mijn eerste mobiel pas in 2004. Het voordeel was dat ik tot die tijd wel altijd bereikbaar was via mail en vaste telefoon, dus ik miste niets. Sinds vorig jaar begon ik steeds meer informatie te missen. Het bleek dat veel verenigingen alles via Facebook afspraken, dus heb ik noodgedwongen een Facebook-account aangemaakt (onder pseudoniem, en zonder vrienden).

De volgende horde is WhatsApp.
Terwijl ik voorheen via email op de hoogte werd gehouden van veel nieuwtjes, droogde het vorig jaar deze nieuwsbron ineens. Het bleek dat iedereen overstap was op WhatsApp.

Het probleem met WhatsApp is dat je verplicht bent om een smartphone te gebruiken. Mijn bezwaren tegen een smartphone zijn:
  • ze zijn onhandig groot
  • ze zijn onhandig om mee te bellen
  • de batterijen zijn binnen een dag plat (mijn telefoon doet er een week mee)
  • ze zijn te duur om zomaar ergens te laten liggen (mijn telefoon kostte maar een tientje, die wil niemand)
Gelukkig zijn er een paar alternatieven om WhatsApp zonder smartphone te gebruiken:
  • Er bestaat een web-based versie van WhatsApp. Helaas heb je nog steeds een smartphone nodig voor de verbinding. Het enige voordeel is dus dat je een groter scherm en een handiger toetsenbord hebt. 
  • Er zijn manieren om Android op een computer draaiende te krijgen. Het is mij helaas nog niet gelukt, en de ervaringen die ik lees op internet zijn niet goed. 
Dit schoot dus niets op. Totdat ik eens met de oude smartphone van mijn vrouw ging klooien. Ik was even bang dat ik nu een extra simkaart nodig had, maar wat blijkt? Zonder simkaart kon ik de smartphone aanzetten, WhatsApp installeren en aan mijn telefoonnummer koppelen! 

Nu kijk ik elke avond of ik nog iets gemist heb, en voor de rest ligt dat ding in stand-by in een lade. Zo hoeft het ding niet elke dag aan het elektriciteitsinfuus, en behoud ik een rustig leventje waarbij ik niet elke 10 minuten wordt gestoord door een appje. Dus eigenlijk gebruik ik die oude smartphone als een mini-tablet.

Het enige wat ik niet begrijp is waarom WhatsApp nog steeds geen PC applicatie heeft gemaakt. Als je WhatsApp op een simkaartloze smartphone, en ook op een tablet kan zetten, waarom dan niet op een PC? Zo zou whatsApp de klanten zonder smartphone over de streep kunnen trekken.

17 opmerkingen:

  1. Heb je hier iets aan?

    http://www.computeridee.nl/workshop/zo-gebruik-je-whatsapp-op-je-pc/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de web-based versie die ik bedoel. Helaas heb je dan nogsteeds een telefoon nodig.

      Verwijderen
    2. Kep nog een beetje rondgeneusd, maar het is er (nog) niet. Schaf gewoon een smart Phone aan, zoals je destijds ook een pc hebt aangeschaft. Eens moet je overstag en doneer je oude mobiel voor een goed doel.

      Verwijderen
    3. Gebruik bluestacks is een soort smartphone maar dan op je pc werkt precies het zelfde als whatsapp op je smartphone maar staat dan op je pc en et werkt prima

      M.V.G
      anoniem

      Verwijderen
  2. Ik moest aan de watsapp vanwege de kinderen. En nu ook mijn volwassen omgeving helaas. Maar ik vind email echt veel fijner en kan er nog niet goed aan wennen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sjah niemand maakt zich meer druk om privacy, als men dat wel deed, zou whatsapp een stille dood sterven. Binnen 2 dagen was mijn telefoongeheugen vol door dat whatsapp prut, dus ik heb geprobeert om dat zooi op mijn pc te krijgen, moet ik eerst dat vieze firefox op mijn pc zetten, jippie, daar ging mijn humeur. Vervolgens inderdaad scannen...alle moeite voor niets want dat gaat dus niet met mijn niet-smartfoon telefoon van de zaak...tja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, al die nieuwerwetse zooi. is gewoon asociale media. Je kan ook gewoon met elkaar praten. Net als vroeguh. Toen hoefde je ook niet iedere scheet via media met elkaar te delen. En wat je niet weet of kent, dat mis je ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb het zelfde probleem ik heb ook geen smartphone maar ik wil het wel gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb op mijn windows smart pfone ook geprobeerd om Whatsapp te instaleren zonder sim ik gebruikte hier het 06 nummer van mijn gsm de GT-E1200I van samsung
    maar helaas krijg ik na het ingeven van de code geen data binnen via whatsapp op mijn smartpfone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik krijg zowizo geen whatsapp op mijn pc want de scan werk niet gewoon shit dus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mai mai mai! hoodpijn van al dat gedoe rond whatsapp ! waarom niemand VIBER aanbeveld? audio, video, chat, filetransfer etc etc etc!!!plus standalone aplicatie voor desktop pc!!! grt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. man whatsapp kan niet alles regelen man man man viber is gewoon pure zooi want je moet betalen om naar nummers zonder viber te bellen en whatsapp kan niet meteen alles regelen die mensen hebben het druk hoor die moeten honderden emails beantwoorden berichten verwerken bugs maken dus vraag eens niet zo veel van dat bedrijf ze zijn mensen geen robots

    M.V.G

    Anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Achterlijk dat ze niet gewoon een PC app maken die helemaal zonder Smartphone werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb je blog bekeken. Ziet er goed uit.

    Keep it up!!


    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. je hebt webwhatsapp https://web.whatsapp.com/
    Dat doet het wel. ! HAHA http://www.urbanjeansstore.nl werkt ook daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen