woensdag 29 juli 2015

Hoe kom je van die vervelende cookiewaarschuwingen af?

Gisteren stond bloggend Nederland op zijn kop, omdat elke blog ineens een waarschuwing had gekregen dat blogger cookies gebruikt. Wat zijn cookies, en hoe kom je er van af?

De meeste zullen wel weten wat cookies zijn, maar om het even kort samen te vatten: cookies zijn kleine bestandjes die websites op jou computer plaatsen. Hierin worden dingen bewaard zoals je zoekgeschiedenis binnen de website. Stel je zoekt op youtube naar filmpjes over boze katten. Deze informatie wordt in de cookie opgeslagen, en de volgende keer dat je naar youtube gaat is de kans groot dat er filmpjes over boze katten worden aangeboden. Maar de cookies worden natuurlijk niet alleen voor jou gebruikt, maar ook voor de webbeheerder. Zo kan hij de advertenties aanpassen aan jou interesses en statistische data verzamelen.
Vandaar dat men nu een disclaimer op de website moet plaatsen.
Met Firefox kan je ze heel gemakkelijk bekijken onder options->privacy. Als je eerst alle cookies verwijdert en daarna slechts één website opent, dan zie je precies welke cookies er worden gemaakt. Zo heeft mijn oude blog onder andere de volgende cookies:
De "doubleclick.net" is van de advertenties.
Het ironische is dat de cookie notificatie zelf ook een cookie gebruikt. Men wil immers weten of je al ooit op "ik snap het" hebt gedrukt of nog niet. Deze cookie heet "DisplayCookieConsent". Als de deze cookie weggooit, dan denkt de website dat jij nog nooit op "ik snap het" hebt gedrukt, dus zal de website opnieuw vragen of je het cookiebeleid hebt begrepen.

Deze blog valt nog mee. Ik opende voor de grap één van de drukste blog die ik kende (vol met bol affiliates, euroclix, adsense, de hele mikmak), en er stonden cookies van maar liefst 17 verschillende bronnen....

Hoe kom je er van af?
Nu wil ik mijn bezoekers niet irriteren met popups. Ik vind het leuk als mensen vrijwillig reacties achterlaten, maar ik wil niemand afdwingen om informatie te geven. Dus ik wilde van die cookies en van de cookiewaarschuwing af. Dit is wat je moet doen:

  • ga naar "sjabloon" en dan naar "HTML bewerken":



  •  Voeg nu een stukje HTML toe (voor degene die dit nog nooit heeft gedaan: dit is niet eng;-):
    <script>
       cookieChoices = {};
    </script>
    zie hieronder. De tekst kan per persoon iets anders zijn. Het voornaamste is dat dit stukje code tussen <head> en </head> komt te staan:
  • druk op "sjabloon opslaan" en tadaa! je valt niemand meer lastig met je melding.

Ben ik nu klaar?
Helaas niet. Je hebt nu alleen de "DisplayCookieConsent" verwijderd, maar waarschijnlijk maakt je site nog steeds een hele lading cookies. Dus ben je officieel in strijd met de wet. Dit is wat je onder andere kunt doen:

  • meld je af voor Google Analytics. Geen zorgen, je kunt nog steeds de grove statistieken van www.blogger.com gebruiken. Je weet dus nog steeds hoeveel mensen bezochten en waaruit, je kunt alleen niet meer achterhalen hoe vaak iemand je site bezocht.
  • de bloglovin link maakt ook vaak cookies. Weg ermee dus.
  • indien je adsense, bol.com affiliatieprogramma of iets anders gebruikt, dit zul je dit ook vaarwel moeten zeggen. Jou reclame-agent wil namelijk de interesses van je lezers peilen. Misschien is dit een goede gelegenheid om nu met adsense te stoppen. Zie hier mijn overwegingen dat ik geen Adsense meer gebruik. Ben je hiertoe niet bereid, dan gaat deze vlieger niet op. 
  • Voor zover ik weet is het niet mogelijk om blogger volledig cookie-vrij te krijgen. Als je nu dit blog bezoekt, dan worden de volgende cookies aangemaakt:

    Deze cookies worden door Google gemaakt, dus ik ben bang dat die niet weg te krijgen zijn (tips zijn welkom!). 
Misschien ben ik nu strafbaar dat ik geen waarschuwing geef voor deze paar cookies. Van de andere kant: veel blogs staan vol van de cookies, en daar wordt alleen een waarschuwing gegeven voor de Google-cookies. Veel blogs zijn dus meer in overtreding dan ik!

Bij deze wil ik jullie dus attent maken dat dit blog zo minimaal mogelijk gebruik maakt van cookies.

zie ook

5 opmerkingen:

  1. Goed onderbouwd verhaal. Ik hou adsense, het is een aardig beetje zakgeld. In juni 2017 stop ik met bloggen. Dat wel, dan ook geen zakgeld meer.

    Tot voor kort gebruikte ik Chrome op de pc, die had ik ingesteld, dat cookies werden verwijderd, zodra ik chrome afsloot. Ook had ik advertenties geblokkeerd.

    Nu heb ik de chrome versie waar de cookies worden bewaard, wel zo gemakkelijk. Iedere keer weer inloggen op webmail en cookies accepteren. Bjagg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is eigenlijk wel ironisch: eerst kon iedereen de cookies steeds weggooien, waardoor de cookies eigenlijk nutteloos waren voor de webbeheerders. Maar door al die verplichte cookiemeldingen wordt je gedwongen om de cookies juist te bewaren.
    Mooi voorbeeld van contraproductieve wetgeving...

    Maarre...je weet nu al dat je over 2 jaar gaat stoppen met bloggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dan is mijn WW periode ten einde. Ik wil dan voor langere tijd
      Op vakantie. Een half kaar minimaal.

      Verwijderen
  3. Omdat de cookievermelding verplicht is, heb ik een tutorial geschreven waarin wordt uitgelegd hoe je hem kunt aanpassen aan je blog en onderaan je blog kunt zetten : )

    Je vindt het op www.bloggenenloggen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zojuist gelezen, mooie aanpak! Overigens staat er helemaal onderaan in kleine lettertjes dat ik google cookies gebruik, dus ik heb het wettelijk afgedekt:-)

      Verwijderen