maandag 5 oktober 2015

Oogsttijd!

Ik vertel eigenlijk zelden over mijn eigen voedselproductie (behalve de meelwormen dan;-)). Steeds meer mensen hebben tegenwoordig een moestuin, dus dat ik niet zo bijzonder meer. Maar dit jaar was de oogst bijzonder goed, dus wil ik toch een paar foto's posten.
Van onze pruimenboom in de moestuin hebben we ongeveer 20 kilo fruit gehaald. Zie hier een deel van de oogst:



Een groot deel hebben we jam van gemaakt, ingevroren en in potten gedaan, de rest heb ik weggegeven aan kennissen. Ook heb ik een paar dagen lang een schaal pruimen op kantoor gezet. Weer eens wat anders dan al potten met drop en pepernoten.

De druivenoogst was dit jaar erg bijzonder, omdat dit het eerste jaar is dat de struik volgroeid is.  Het vorig jaar heb ik 'm langs ons afdak laten groeien, en nu is hij groot genoeg. Zo's druivenstruik maakt een afdak helemaal af:

Bovendien hebben we dit jaar zo'n 6 emmers druiven kunnen plukken. Zie Hier een selectie
De rechter emmer zijn slechte trosjes, daar heb ik druivensap van gemaakt. De linker emmer heeft wel mooie trossen dus, die worden opgesnoept en weggegeven.

Resultaat: een stuk of 12 potten pruimenjam, een stuk of 10 potten pruimen (-sap) en 10 potten druivensap:


Zie ook:
andere doe-het-zelf zaken

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Wij hebben ook een moestuin. En ondanks dat het hebben van een moestuin niet meer bijzonder is, vind ik de oogst uit de moestuin nog altijd bijzonder :-).

    En leuk om over je spaarhypotheek te lezen. Wij hebben nu 4 jaar op een rij een extra storting gedaan waardoor de looptijd fors is afgenomen. In lasten maakt het natuurlijk niet uit, maar 'opeens' is de mogelijkheid om hypotheekvrij te leven minder dan 10 jaar bij ons vandaan. En dat is een termijn die we goed kunnen bevatten. Wij zijn er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal heel lekker fris en fruitig uit.
    Een gourgette schillen wij altijd en dan in plakken met een beetje olie en knoflook grillen is heerlijk. De druiven zijn bij ons elk jaar te zuur om zo te eten en bij het sap moet wel een pak suiker bij, daarom geef ik ze de laatste jaren weg aan mijn schoonmoeder. Over pruimen gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie oogst! En je hebt het ook erg mooi uitgestald. Leuk dat rood-wit geblokte kastpapier.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou het wat zijn wanneer je over je logo gaat, dat er dan wat geld of rijp fruit naar beneden komt?

    BeantwoordenVerwijderen