maandag 3 oktober 2016

Stapje gezet richting naar financiele vrijheid!

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet van plan ben om een loonslaaf te blijven tot mijn 67ste of nog verder. Deze maand heb ik een voorzichtig stapje gemaakt in die richtin: ik heb mijn contract teruggestroefd van 36 uur naar 32 uur!

In plaats daarvan ga ik dingen doen waar ik veel meer hart voor heb. Zo heb ik meer tijd om aan het gezin te besteden en om te gaan fietsen. Maar het belangrijkste is dat ik wetenschapsles ga geven op een basisschool. Voorlopig krijg ik er een vrijwilligersvergoeding voor, maar wellicht kan ik het in de toekomst verder uitbreiden en er een aardig zakcentje aan verdienen. Het belangrijkste is dat ik dit 100 keer leuker vindt dan in de ICT werken. Helaas is het salaris niet navenant, dus is een volledige baan als docent nog toekomstmuziek.

Maar we blijven gewoon dromen en kleine stappen zetten. Ondertussen is onze savingrate weer aardig hersteld. er komt dus steeeds meer ruimte voor onze dromen!

zie ook:
oeps: saving rate maakt een duikeling

20 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd. En ook heel leuk dat lesgeven..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, well done! Dat is mijn definitie van financiële onafhankelijkheid: de vrijheid om de dingen te doen die je graag doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super goed en is dat misschien op een school voor hoogbegaafden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede keuze. Fijn dat het kan. Dacht vanmorgen nog aan je tijdens het proberen te repareren van de elektrische ontsteking van de grootste gaspit. Drie keer raden of het gelukt is.

    Je savingsrate maakte dit jaar flinke dalen naar beneden. Is het totale bedrag hoger of lager dan begin dit jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het jaarlijkse gemiddelde blijft boven de 20%. het eigen vermogen is wel steeds aan het stijgen, mede door de spaarhypotheek.
      Over de uitkomst van je gaspitprobleem durf ik geen uitspraak te doen;-)

      Verwijderen
    2. Goed zo. 20% is een mooi percentage.

      Verwijderen
  5. Wat leuk! Dat is een mooie stap richting financiële vrijheid inderdaad. En wetenschapsles klinkt ook heel interessant voor kinderen. Bericht je er nog eens over als het loopt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb voorlopig 4 lessen gegeven, en het gaat erg leuk! De kinderen zijn enthousiast, ze hebben me al gevraagd of ik ook voor andere klasssen wil gaan staan...

      Verwijderen
  6. Wat goed dat je deze stap neemt. Vrije tijd en doen wat je echt leuk vindt is zo belangrijk. En uit ervaring kan ik zeggen dat het onderwijs erg leuk is, maar soms ook pittig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat je deze stap neemt. Vrije tijd en doen wat je echt leuk vindt is zo belangrijk. En uit ervaring kan ik zeggen dat het onderwijs erg leuk is, maar soms ook pittig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat je nu al wat extra vrijheid kan bekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zeg! Nu merk je al dat het z'n vruchten af begint te werpen en dat al het sparen niet voor niets is geweest :)

    Wat is trouwens precies wetenschapsles? Kun je daar ook wat meer uitleg over geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie is dat ik het helemaal zelf mag invullen. Op dit moment heb ik het vooral over de newton en planeten enzo, want daar kan je zeer eenvoudige proefjes mee doen. Maar ik wil het ook over de natuur, het klimaat, uitvindingen en computers enz gaan hebben. Het belangrijkste is dat de leerlingen een basale wetenschappelijke inzicht krijgen, leren kritische vragen te stellen en niet zomaar alles aan te nemen.

      Verwijderen
  10. Gefeliciteerd met je stap. Deeltijdwerken is ook mijn beste carrièrestap ooit geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb je al een kijkje in de buurt genomen of bij vrienden en familie?

    www.wozwaardeloket.nl

    Er vallen grote verschillen te bespeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel plezier met de nieuwe tijdsinvulling, blij te lezen dat het al erg goed bevalt. Mooie stap richting financieel onafhankelijk/doen wat je graag zelf wilt doen. Kunen een hoop mensen nog een voorbeeld aan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste zin vind ik dan weer te, je moet ook in de omstandigheid zitten om zoiets te kunnen doen, dat is niet voor iedereen weggelegd.

      Verwijderen
  13. Deeltijdwerken is wat wij beiden ook heel bewust doen en waar we nog nooit spijt van hebben gehad. Je levert een stukje inkomen in maar door hier vooraf al rekening mee te houden (bij o.a. afsluiten hypotheek) is dit prima te doen.

    BeantwoordenVerwijderen