maandag 5 december 2016

Onze gas-water-licht-km-standen

Ik probeer veel dingen bij te houden in excelletjes, maar ik probeer altijd een balans te vinden tussen het werk en de nut van de getallen. In het verleden keek ik 3 keer per jaar naar de gasmeter, elektriciteitsmeter, watermeter en kilometerteller. Omdat ik sinds een tijdje mijn financiele resultaten per maand bij hou, ben ik de andere standen ook per maand bij gaan houden.
De voornaamste reden voor mij om het op te meten is om te voorkomen dat er iets geks gebeurt. Stel dat een apparaat stroom lekt, of er is een breuk in de waterleiding, dan wil ik dit redelijk op tijd kunnen zien. Maar voor de rest zijn wij niet actief bezig om te besparen, laat staan dat we een budget hebben ingesteld voor ons verbruik. Natuurlijk laten we niet onnodig de kraan of het licht aan, en we doen zoveel mogelijk met de fiets.

Zo zien de cijfers er uit van de afgelopen 6 jaar:


Tot 2014 meette ik alles 3 keer per jaar, daarna 12 keer per jaar. Zoals je ziet reken ik alles om naar verbruik per jaar. Wat ik doe is simpelweg:

"verbruik uit de laatste periode / aantal dagen * 365".

Verbruik per jaar is een inzichtelijk getal dat op energierekeningen en budgetvoorlichtingen terugkomt, dus dat is gemakkelijk vergelijken. Bovendien zijn niet alle maanden even lang. Februari zou anders een structureel beter resultaat hebben dan de andere maanden. Ten slotte ben ik niet altijd thuis op de eerste dag van de maand. Als ik mijn meterstanden een paar dagen te laat opmeet, heeft dat nu nauwelijks effect op het verloop van de grafieken.

Wat valt op bij de resultaten? In 6 jaar tijd zijn we 15% minder stroom gaan verbruiken. Ik heb geen idee waar dit aan ligt. In die tijd hebben we geen drastische maatregelen genomen, en we gebruiken nog steeds een vaatwasser en een televisie enzo. Ook hebben we nauwelijks apparaten vervangen. De afname van autokilometers zijn wel te verklaren, omdat ik in deze tijd dichter bij huis ben gaan werken, dat mijn vrouw niet meer met de auto naar het werk gaat en dat ik meer met de fiets doe.
Voor de rest zijn onze verbruiken nog steeds pakweg de helft ten opzichte van een gemiddeld vergelijkbaar gezin, dus ik zie geen rede waarom we onze levensstijl verder zouden moeten aanpassen.

zie ook:
Hebben die mensen dag en nacht het licht aanstaan ofzo?

9 opmerkingen:

  1. Wat een uitschieters naar beneden met gas. Soms bijna niks en andere jaren heel hoog. Bijzonder.

    kWh is natuurlijk de overgang naar Led lampen. De zuiniger laptop pc tablet enz. De nieuwe zuiniger wasmachine, koelkast. Alles.

    Kilometers zijn denk ik de vakanties die veel kilometers kosten. Want als je fietst naar je werk en ook de boodschappen op de fiets doet. Dan blijven er alleen fun kilometers over. Dan is het best fors nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in de zomer verbruiken wij nauwelijks gas het jaargemiddelde (rode lijn) varieert tussen 1000-1500m^3 dat is inderdaad best veel, en vooral te wijten aan de temperatuur in de winter.
      Onze auto wordt nog steeds veel voor woonwerkverkeer gebruikt. Een retourtje is 64km, ik ga gemiddeld 1-2 keer in de week met de fiets.

      Verwijderen
  2. Heb je misschien wat gloei- en spaarlampen vervangen door LED? Bij ons scheelde dat zo'n 40 kWh per maand, zeg: iets meer dan 15%...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel personen en grote van de woning ? Gasverbruik ben ik niet zo van onder de indruk daar valt nog wel wat te isoleren ? Ik vergelijk mijn verbruik met de laagste 2% in die klasse dan gemiddeld :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Man, vrouw, zoontje van bijna 7; tweekapper van 1958 waarvan muren, dak en ramen zijn nageisoleerd.

      Verwijderen
  4. Het blijft net de BZT show met al die standen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik betaal nog maar €59 euro per maand voor gas en elektra. Dat komt deels door 7 zonnepanelen maar ook door ons verbruik. Voor teruglevering verbruiken wij minder dan een eenpersoonshuishouden, met ons vieren.
    Ik baal van dat hoge vastrecht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om die afname te zien. Wellicht werkt het onbewust door dat je het verbruik nu inzichtelijk hebt en daardoor bespaart.

    BeantwoordenVerwijderen