maandag 9 januari 2017

Nieuwe Spaarhypotheektool!

Mijn spaarhypotheektool begon langzaam uit zijn voegen te barsten. Steeds meer mensen kwamen met goede ideeen om het nog beter te maken (waarvoor dank!), maar helaas paste veel ideeen niet meer in het huidige format. Daarom heb ik de kerstvakantie besteed aan een nieuwe tool (let op: beta versie, kan nog bugs bevatten):
 
 De grootste verschillen met de vorige tool:
  • wijzigingen zijn per maand door te geven. Hier door is het mogelijk om halverwege het jaar een storting te doen.
  • je kunt een volledig verslag van alle maanden downloaden als csv bestand (te openen met excel).
  • je kunt een begintijd opgeven. Dit is nodig om de verandering van eigenwoningforfait en afbouw van de hypotheekrenteaftrekte berekenen.
  • Bij de vorige tool had ik al heel veel kolommen gebruikt, waardoor ik geen opties meer kon toevoegen. Dankzij de nieuwe opzet kan ik zoveel opties toevoegen als nodig is. De komende tijd zal ik meer opties toevoegen.
  • Bij deze tool geldt nog steeds dat de volledige berekening en het aanmaken van de csv lokaal gebeurt. Het is dus volledig anoniem.
Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden! Mocht je iets geks vinden, zou je het resultaat dan kunnen opslaan als csv en naar me kunnen mailen naar:
Dat praat een stuk gemakkelijker:-)

link naar de spaarhypotheektool 3

zie ook: spaarhypotheektool 2

==================
update 12/1/2017: er zat een bug in het verwerken van de datums van de tabel.
update 13/1/2017: na de fix van 12/1 telde hij telkens twee maanden tegelijk.

33 opmerkingen:

  1. Klasse man, ik heb er geen woorden voor!

    Ik ga de komende tijd even rekenen wat mijn extra stortingen nu eigenlijk hebben opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bandbreedte komt dan nog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, komt nog, evenals veel meer opties:-)

      Verwijderen
    2. Top bandbreedte zou erg welkom zijn :)

      Wanneer ik bij bedrag een waarde opgeef ###500 opgeef wordt het invoerveld rood met de melding dat er een naastgelegen waarde in duizendtallen opgegeven moet worden. De berekening verloopt ogenschijnlijk wel gewoon correct. Is deze melding nog wel nodig?

      Verwijderen
  3. mooi! vanavond op het gemak eens kijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je voor je werk.
    Versie 2 was voor mij al redelijk goed er zaten wat kleine verschillen in met de ING bankspaarhypotheek.
    Komende week ga ik eens kijken of de ING het nu goed uitrekend.

    Ik ga me vooral richten op het feit of ik die BS van 15 jaar looptijd nog moet gaan middelen en rente vastzetten tot het eind looptijd, gewoon laten doorlopen en aflossen na 10 jaar (mag als ik het goed begrepen heb vanaf dit jaar) of gewoon niets doen en maar zien wat het verschil gaat worden.

    Gr John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eevn vlug bekeken, maar een 2e 3e etc. storting wordt niet meegenomen. 1e storting maakt niet uit wel jaar wordt wel meegenomen.

      Verwijderen
    2. zorg ervoor dat alle stortingen op een verschillend moment zijn (default zet hij een nieuwe regel op de huidige maand)

      Verwijderen
    3. 2e regel etc. invullen lukt niet?

      Verwijderen
    4. Ik heb de bug eindelijk gevonden, nu zou het moeten werken.

      Verwijderen
    5. ik ga weer stoeien ;-)

      Verwijderen
  5. Superfijn, bedankt dat je dat met ons deelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant! Ik ga vanavond eens rustig kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Handige tool en het lijkt me een verbetering tov versie 2. Ik heb alles ingevuld, maar toch blijft de besparing op 0 staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mail je csv maar even, dan kan ik er naar kijken

      Verwijderen
    2. Na de geschiedenis opgeschoond te hebben werkt het wel?

      Verwijderen
  8. Mijn eerste wijziging betreft rente, maar die wijziging laat het tooltje niet zien. Bedragen blijven gelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zit op mobiel, maar kan jaren niet aanpassen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Compliment voor de opzet van de rekentool en feit dat je er zoveel tijd aan besteed.
    Rentewijziging wordt niet doorgevoerd. Ook bij mij blijven bedragen dan gelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Rente werkt bij mij nu wel, maar geeft een enorme besparing bij een kleine rentedaling terwijl dat eigenlijk een verlies zou moeten worden. Verderop loopt die weer vast bij extra storting na een inkorting?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hierro al een tijdje bezig om getallen in te vullen, maar de tool werkt niet echt mee.
    Is het ook mogelijk om op dagniveau de storting op te geven in verband met rente?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. pfff...dan moet ik met delen van een maand gaan werken. Dit is erg omslachtig, maakt de interface veel ingewikkelder, en het verschil is minimaal

      Verwijderen
    2. Snap ik, maar je vroeg om ideeën?
      Versie 3 staat ook al tussen je andere tooltjes?

      Verwijderen
    3. inderdaad, ideeen zijn altijd welkom (of ik ze gebruik is een ander verhaal:-P) De tool staat intussen ook op het tooloverzicht

      Verwijderen
    4. Die pagina is leeg?

      Verwijderen
    5. bedankt voor de waarschuwing, link is gefixed!

      Verwijderen
  13. Ik zit in de trein, maar bij mobiele versie is jaaraanpassing nog steeds niet mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met Chrome en Firefox kan je getallen wijzigen met +/- knopjes aan de zijkant van het venstertje. Die gebruik ik altijd. Ik was even vergeten dat veel browsers (zoals internet Explorer) deze niet laten zien. Even kijken of ik er een oplossing voor kan bedenken.

      Verwijderen
    2. Sorry, inderdaad mijn werkgever gebruikt alleen IE, maar op mijn privé mobiel lukt het wel.
      Dank je!

      Verwijderen
  14. Ik heb destijds een renteverlaging aangevraagd ivm hoogte woz waarde en ook gekregen. Achteraf gezien hadden we dat niet moeten doen.
    De tool laat echter wel een besparing zien op het moment dat de verlaging is opgegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lastige invoer:
    Als ik in maand 1 van 2010 een extra storting doe van 2000 en ik wil vervolgens in maand 11 een andere aanpassing doen, dan is dat niet mogelijk.
    Via een omweg wel, door eerst het jaar aan te passen en daarna de maand op 11 zetten en vervolgens het jaar weer op 2010.

    BeantwoordenVerwijderen