woensdag 29 januari 2014

wat kost een auto en hoe bespaar ik erop

Het vorig had ik een ruwe schatting gemaakt hoeveel ik kan besparen op autokosten. Ik heb het afgelopen jaar de kosten van de fiets en auto ongeveer bijgehouden om te zien hoeveel dit daadwerkelijk kost.

Eerst de fietskosten:
afstand per jaar: 6000 km
onderhoudskosten 200,- (100,- aan banden, 100,- overig)
In totaal is dat dus 3,3ct per kilometer. Eigenlijk zou ik deze kosten niet mee hoeven nemen in mijn berekening, omdat fietsen gezond voor me is. Als ik de fiets niet voor woon-werk verkeer zou gebruiken, dan zou ik meer in mijn vrije tijd gaan fietsen.

Dan de autokosten:
vaste kosten per jaar:
APK:                                    50,-
verzekering:                         420,-
belasting:                             232,-
totale jaarlijkse vaste lasten: 702,-

Bij aanschaf was de auto 10 jaar oud en had 80.000 gereden. Ik verwacht nog 100.000 km met de auto te rijden. Ik rij ongeveer 20.000 per jaar, dus zou de auto minimaal 5 jaar me moeten gaan.

variabele kosten per 100 km:
benzinekosten (5,4 lt /100 km, 1,65 per liter):        8,91
afschrijving: 3250,- over 100.000 km                    3,25
onderhoud: ongeveer 400,- per 20.000km, dus     2,-
Als ik 20.000 per jaar rij, dan zijn de totale kosten dus 3534,-, oftewel 17,7 ct per kilometer. Variabele kosten zijn 14,2 ct per kilometer. Dit kan ik dus 14,2 ct/km bezuinigen door minder kilometers te rijden.

leaseauto
Bij mijn werk heb ik de optie om een leaseauto te nemen. Het is dus interessant om te bekijken of dit rendabel is.
Bij een leaseauto krijg ik geen "mobiliteitsvergoeding" meer:     12 x 400 = 4800,-
Dan de bijtelling van een auto van 14000,-, 14 % bijtelling:                          823,- (dit is zeer ruw)

Per jaar spaar ik dus 2089,- uit omdat ik geen leaseauto neem! Dit is dus al bijna genoeg geld wat ik nodig heb om jaarlijks af te lossen, zodat mijn hypotheek op het einde afgelost is. Natuurlijk zitten hier wel nadelen aan. Ik rij geen splinternieuwe auto, ik moet het onderhoud allemaal zelf regelen, ik heb meer risico om kosten te maken en ben ik sneller geneigd om een vliegvakantie te doen, omdat de auto niet "gratis" is.

Dan mijn woon-werk verkeer. Mijn heen en terugreis van werk is in totaal 64 kilometer. Elke dag met de auto naar het werk kost me dus 9,10. Als ik met de fiets ga kost het ongeveer 2,10. Het afgelopen jaar ben ik maarliefst 60 keer met de fiets naar het werk gegaan. Ik heb dus 420,- uitgespaard. Als ik het fietsen als "nuttige training"beschouw, dan heb ik zelfs 546,- bespaard.

Dit jaar wil ik wederom zeker 60 keer met de fiets naar het werk gaan. Maar ik heb ook een andere manier gevonden: carpoolen. Ik kwam erachter dat er iemand in mijn dorp bij hetzelfde bedrijf werkt. Helaas werkt hij in ploegendienst, dus we kunnen niet altijd samen rijden. Maar ik verwacht het komende jaar zo'n 20 keer te kunnen carpoolen, wat ook nog bijna 100 euro mee kan besparen.

Al met al besparen me deze maatregelen dus meer dan ik had gedacht. Tijd om mijn schema aan te passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten